torsdag 13 juni 2013

Välkommen hit!

Presentation

Jag heter Jonna Eriksson och är snart 23 år gammal.
Jag föddes i Falun med ett ryggmärgsbråck och skolios, det har förändrat mitt totalt. Jag har genomgått väldigt många ryggoperationer tack vare min skolios som fortfarande än idag inte är 100 % rak. Jag är för ung för att göra den allra riskfyllda operation så det är inte värt det. Chansen är att bli förlamad med 50 %!
Ändå frågar jag mig frågan " Varför är det så riskfyllt? " - Det är för att ( vad jag har fått höra ) man måste kapa ryggraden helt och alla vet att ryggrader är full av nerver som kan bli skadade. Sen har jag också hört att man gör bara denna operation om man inte kan gå och drunknar i smärtstillande, vilket jag inte gör idag. 

Hur som helst. Vid 9 års ålder så flyttade jag ner till Halland, en liten håla som heter Oskarström med min mamma och lillebror som hade träffat nya kärleken över internet. Jag kommer ihåg att jag var väldigt arg och ledsen för att hon hade lämnat vår familj med min pappa. Det gick över tillslut!
Jag trivdes väldigt bra i Oskarström och träffade nya otroligt bra vänner, har kontakt med dom än idag, många år senare! Jag är otroligt tacksam över att ha dom i mitt liv. 
Jag började mellanstadiet, gick högstadiet ( dom värsta åren i mitt liv ) och tillslut fick jag äntligen börja gymnasiet där jag trodde allt skulle bli bra, vilket var helt fel. Mitt första år och jag hade satsat mig in på att bli fotograf men skolan som hade lovat en plats åt mig i kursen och även tagit in mig med ett IG i engelska förstörde för mig. Jag fick ingen plats och tvingades läsa engelska a för läraren hade inte fått information.
Under den tiden mådde jag väldigt dåligt, stressad, spydde för att jag inte ville till skolan och skolkade ifrån lektionerna " Jag är sjuk idag " men jag var 100 % frisk.
Jag träffade min första kärlek under den tiden och vi höll nästan i 2 år, måste tacka honom för den personen jag är idag, med självförtroende. Tyvärr höll inte vårat förhållande men han finns alltid i mitt hjärta. 

Nu är jag 22 år gammal och har tagit studenten, är tillsammans med min sambo som jag har varit tillsammans i mer än 3 år och flyttat från Halmstad/Oskarström till Oskarshamn. Jag har tagit stora steg i mitt liv.
Jag tar ett eget ansvar över viktiga saker som tex habilitering, försäkringskassan, sjukhustider och skolan. Efter all mamma och pappas tjat så är jag äntligen vuxen och självständig. Tack för att ni finns!

Det var nog allt. Har ni frågor så kontakta mig gärna på gert.ericsson@hotmail.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar